Subiektywna strona www

Sponsoring reklamowy

Sponsoring bardzo często uważany jest za typowe działanie reklamowe, jednak od znanych powszechnie kampanii marketingowych, wyróżnia się przede wszystkim odmiennymi technikami komunikacyjnymi oraz formami działań, za pośrednictwem których dociera się do określonego grona odbiorców.

reklama_miejskaOczywiście zarówno typowa reklama, jak i sponsoring reklamowy polegają przede wszystkim na bezpośrednim lub pośrednim kontakcie sponsora z określoną grupą docelową, a powiązanie ze sferą reklamy znaleźć można już w samym pojęciu sponsoringu. Wydaje się jednak, że sponsoring reklamowy może być uważany za bardziej skuteczny i mniej nachalny, niż powszechnie znane nam reklamy telewizyjne czy prasowe, które nastawione są w pierwszej kolejności na rozpropagowanie wybranego produktu lub usługi. Sponsoring reklamowy oparty jest przede wszystkim na mechanizmie komunikacji, w którym sam produkt stanowi jedynie medium lub łącznik pomiędzy producentem a klientem. Za przykład takiego działania można wziąć chociażby dowolne zawody sportowe, w których uczestnicy wyposażeni są w akcesoria i odzież opatrzoną nazwami konkretnych firm i marek. Ze względu na to, że wydarzenie sportowe samo w sobie jest czymś absorbującym i wpływającym na emocje zarówno samych sportowców, jak i ich kibiców, znajdujące się wokół reklamy nie mają tak silnego działania propagandowego i traktowane są jako coś zupełnie naturalnego, nie koncentrującego na sobie wzroku odbiorców. Logo na koszulce czy nazwa firmy na bandzie stadionu stanowi więc przykład reklamy promującej przede wszystkim samego sponsora, a nie jego produkty. Bez wątpienia sponsoring reklamowy można potraktować jako mniej nachalną formę marketingową, zdecydowanie lepiej przyjmowaną przez społeczeństwo, niż typowe promowanie produktów, bardzo często odrzucane przez klientów w pierwszym odruchu. Nietrudno się więc dziwić, że jest on coraz częściej wybierany przez sprzedawców i uznawany za przyszłość w strefie reklamy, zarówno w wirtualnej strefie internetowej, jak i przestrzeni publicznej.