Subiektywna strona www

Komunikacja interpersonalna w firmie

Komunikacja interpersonalna w firmie

Prowadzenie własnej firmy to nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonego i profesjonalnego właściciela. Im większa jest dana działalność, tym trudniej zapanować nad wszystkim, co dzieje się na co dzień w biurze. Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest dobra komunikacja między pracownikami. Stabilny przepływ informacji oraz zgoda pomiędzy pracownikami to elementy, które najbardziej wpływają na efektywne wykonywanie poszczególnych obowiązków. W dobie nowoczesnych technologii sposoby komunikacji bardzo się rozszerzyły. W wielu firmach współpraca polega nie tylko na kontakcie bezpośrednim, ale również na szeroko pojętym kontakcie pośrednim. Komunikatory, intranet czy praktyczne wizualizacje to tylko część pomysłów na to, jak skutecznie i efektywnie przekazywać informacje w firmie. Wydajna praca wpływa na rozwój firmy, dlatego każdy świadomy właściciel powinien poznać najbardziej sprawdzone sposoby komunikacji interpersonalnej w biurze. Wbrew pozorom wcale nie jest ich mało.

Internet wewnętrzny – kiedy może się przydać?

Internet wewnętrzny, czyli tak zwany intranet sprawdza się przede wszystkim w przedsiębiorstwach stricte biurowych. Wspomniany system wyróżnia się tym, że mają do niego dostęp wyłącznie pracownicy danej działalności. Informacje zawarte na specjalnie stworzonych stronach okazują się w wielu przypadkach bardzo cenne. Można tam znaleźć na przykład imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe wszystkich pracowników. W intranecie zamieszcza się również ważne ogłoszenia. Poczta wewnętrzna rozsyła wiadomości do pracowników, a te wyświetlają się u nich na ekranach komputerów.

Plakaty, tablice informacyjne – jak dbać o jednostajną komunikację?

Elementy takie jak plakaty czy tablice informacyjne to bardziej tradycyjne (niż intranet) formy komunikowania się z pracownikami firmy. Co ciekawe, tego rodzaju „dekoracje”ocieplają biuro i zbliżają do siebie osoby pracujące w firmie. Przeczytana przez jedną osobę informacja trafia do innej i tym sposobem po jakimś czasie każdy zna datę czy godzinę spotkania zespołu w celu omówienia jakiegoś projektu. Warto pamiętać, by na tablicach wieszać informacje długoterminowe. Jeśli nagle szef chce zebrać zespół, lepiej poinformować o tym przy pomocy poczty elektronicznej lub osobiście. Bez wątpienia są to bowiem najszybsze metody komunikacji.

Szkolenia, prezentacje, wizualizacje – jak dbać o rozwój pracowników?

systemyW niektórych firmach pracownicy spotykają się na cyklicznych zebraniach, by omówić szczegóły wykonywania poszczególnych zleceń czy projektów. Osoba prowadząca takie spotkanie powinna sumiennie przygotować się do prezentacji czy wystąpienia. Doskonale sprawdzą się w tym przypadku nowoczesne wizualizacje czy prezentacje. Szczególnie wtedy, gdy trzeba omówić przebieg jakiegoś projektu. Wizualizacje pojawiają się na przykład w firmach architektonicznych czy budowlanych. Warto pamiętać również o tym, by organizować pracownikom szkolenia i wyjazdy integracyjne. Takie wydarzenia znacznie poprawiają komunikację między podwładnymi. Jeśli jest taka możliwość, pracownicy sami powinni zdecydować o terminie i miejscu wyjazdu. Częstotliwość wyjazdów czy szkoleń nie powinna być oczywiście zbyt duża. Czasami wystarczy jedno szkolenie i jeden wyjazd integracyjny rocznie.

Anonimowe ankiety – co mogą wnieść do firmy?

Czasami bywa tak, że niektórzy pracownicy nie są w stanie opowiedzieć o swoich obiekcjach publicznie. Dobrym rozwiązaniem jest w takim przypadku zorganizowanie anonimowych ankiet, w których pracownicy będą mogli wyrazić swoje zdanie na różne tematy. Ankietę można przesłać pracownikom raz na kilka miesięcy. Zastrzeżenia podwładnych niejednokrotnie pozwalają rozwiązać problem, dlatego warto brać je pod uwagę.

Rozmowa face to face – kiedy rozmawiać z pracownikiem na osobności?

Komunikacja bezpośrednia między pracownikami a szefem to najprostszy sposób przekazywania informacji. Warto pamiętać o tym, kiedy należy rozmawiać z pracownikiem przy wszystkich, a kiedy powinno się zadbać o spotkanie na osobności. W przypadku udzielania nagany rozmowa nie powinna odbywać się przy świadkach. W ten sposób pracownik może spokojnie wytłumaczyć się szefowi i wyjaśnić sprawę. Wszelkiego rodzaju pochwały mogą być z kolei przekazywane w obecności wszystkich.

Sprawna komunikacja jest ważna nie tylko w życiu prywatnym, ale również w życiu zawodowym. Im większy zespół, tym większe prawdopodobieństwo, że wcześniej czy później pojawią się jakieś problemy, które trzeba będzie rozwiązać. Każdy właściciel powinien czuwać nad tym co dzieje się w firmie i rozwiązywać spory najszybciej jak się da. Warto jednak podkreślić, że pewne zabiegi (takie jak organizowanie szkoleń, wyjazdów integracyjnych) pomagają pracownikom w kontekście komunikacji interpersonalnej. Bez względu na branżę czy specyfikę firmy trzeba zadbać o to, by poziom komunikacji rzeczywiście utrzymywał się na jak najwyższym poziomie. To z kolei wpłynie na efektywną pracę, szybką i rzetelną realizację zadań oraz szeroko pojęty rozwój działalności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *