Subiektywna strona www

Najważniejsze części samochodowe

Najważniejsze części samochodowe

Pojazdy motoryzacyjne całkowicie zmieniły oblicze komunikacji śródlądowej. Dzięki samochodom możemy poruszać się dzisiaj szybciej, bezpieczniej i wygodniej. Przeciętny kierowca nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jak skomplikowanym urządzeniem pozostaje samochód. Każda część w aucie odpowiedzialna jest za coś innego i dopiero wszystkie elementy połączone w całość mogą zagwarantować właścicielowi bezpieczną, bezkolizyjną oraz wygodną jazdę. Niektóre elementy – zazwyczaj te najważniejsze – potrzebują szczególnej troski ze strony kierowcy. Dlatego każda osoba „siadająca za kółko” powinna wiedzieć co nieco o prawidłowym eksploatowaniu auta oraz o ewentualnych zagrożeniach płynących z niepoprawnego używania auta. Trudno wybrać te elementy w pojeździe, które rzeczywiście można określić mianem najważniejszych. Wydaje się jednak, że na uwagę zasługują między innymi silnik, turbosprężarka oraz odpowiednie opony zamontowane w samochodzie.

Silnik – serce każdego samochodu

Jednym z najważniejszych elementów w samochodzie jest oczywiście silnik. To on napędza auto, dzięki czemu kierowca jest w stanie w ogóle poruszać się po drodze. Współcześnie najczęściej wykorzystywanym typem silnika jest oczywiście silnik spalinowy. Alternatywą dla silnika spalinowego pozostają (mniej popularne) silniki elektryczne oraz silniki hybrydowe. Każdy silnik potrzebuje oczywiście odpowiedniego źródła energii, czyli innymi słowy paliwa. W przypadku silnika spalinowego źródło energii może być dostarczane za pośrednictwem trzech różnych rodzajów paliwa. Przede wszystkim wykorzystuje się oczywiście paliwo ciekłe, czyli między innymi benzynę lub olej napędowy. Nieco mniej popularne są paliwa gazowe w stanie ciekłym lub paliwa gazowe sprężone. Źródłem energii w przypadku silników elektrycznych są między innymi akumulatory elektryczne. W przypadku pracy silnika warto wspomnieć także o tak zwanym turbodoładowaniu, które w dużej mierze polega na zamontowaniu tak zwanych turbosprężarek. Ich obecność w aucie wymaga specjalnego traktowania pojazdu ze strony właściciela. Warto wiedzieć o jakie traktowanie chodzi, by w przyszłości uniknąć niepotrzebnych awarii.

Turbosprężarki – naturalne doładowanie silnika

turbosprężarekTurbosprężarki początkowo montowane były w samochodach sportowych po to, by zwiększyć moc silnika bez zwiększania masy samego auta. W ten sposób szanse na zwycięstwo w wyścigu miały się zwiększać. Z czasem odkryto jednak ważniejszą zależność. Obecność turbosprężarki w okolicach silnika pozwala mianowicie obniżać zużycie paliwa, dzięki czemu jazda samochodem staje się bardziej ekonomiczna oraz ekologiczna. Montaż turbosprężarki wymaga jednak odpowiedniego obchodzenia się z autem, ponieważ wspomniana część jest bardzo wrażliwa. Wydaje się, że naprawa turbosprężarek nie jest trudna i każdy mechanik szybko postawi auto na nogi, jednak stosując się do określonych zasad można oszczędzić sobie niepotrzebnych kosztów oraz stresów. Jak zatem zadbać o poprawne użytkowanie turbosprężarki? Przede wszystkim należy sprawdzać poziom ciśnienia oleju oraz regularnie ten ostatni wymieniać. Ważnym elementem, o którym kierowcy zdają się zapominać, jest wyłączanie silnika dopiero po około trzydziestu sekundach po zakończeniu jazdy. Awarie turbosprężarek wiążą się czasem z czynnikami zewnętrznymi, na które kierowcy – nawet przy poprawnym obchodzeniu się z autem – nie mają wpływu. Niekiedy do układu ssącego lub wydechowego dostaje się ciało obce, które zalegając w samochodzie wpływa na pracę silnika oraz jednocześnie na sprawne działanie turbosprężarki.

Opony zimowe a opony letnie

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się tak zwane opony całoroczne, które w powszechnym mniemaniu mają sprawdzić się bez względu na porę roku czy pogodę. Warto jednak zaznaczyć, że ich efektywność jest znacznie mniejsza niż efektywność opon letnich w okresie wiosenno-letnim i opon zimowych w okresie jesienno-zimowym. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Przede wszystkim dlatego, że opony całoroczne to efekt kompromisu, który miał na celu połączenie specyfiki opon przeznaczanych do jazdy w temperaturach ujemnych oraz w temperaturach dodatnich. Siłą rzeczy nie można przecież stworzyć takich opon, które doskonale sprawdzą się na drodze śliskiej i ośnieżonej oraz na drodze suchej i gorącej. Czym zatem różnią się opony letnie od opon zimowych i dlaczego warto decydować się na wymianę opon dwa razy do roku?

Opony letnie produkuje się ze specjalnie przygotowanych materiałów dających idealną przyczepność na powierzchni suchej przy temperaturze dodatniej (przyjmuje się, że opony letnie powinno się zakładać, gdy na termometrze pojawi się więcej niż siedem stopni Celsjusza. Opony zimowe są z kolei przygotowane na to, by poruszać się po powierzchni mokrej, zmarzniętej oraz śliskiej i nierzadko także zaśnieżonej. Trudne warunki pogodowe wymagają specjalnych rozwiązań po to, by jazda samochodem stała się bezpieczniejsza. Odpowiednia mieszkanka materiałów powoduje, że opony zimowe mają lepszą przyczepność i elastyczność. Ważnym elementem charakterystycznym zimówek jest to, że podczas hamowania zatrzymają auto dwa razy szybciej, aniżeli zrobiłyby po na powierzchni zimowej opony letnie. Budowa opon zimowych wpływa także na inne aspekty praktyczne. Żłobienia w oponach oraz ich układ odprowadzają ilość wody, śniegu i błota, które siłą rzeczy dostają się podczas jazdy do kół. Wydaje się, że wymiana opon wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na jej bezpieczeństwo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *